Vítězslav Nezval: Moderní básnické směry

Poetismus

Ve Francii, kde je bohatá a dlouholetá básnická tradice, byla již všecka slova zrýmována a nemohou být prostředkem bezděčných objevů. V české literatuře, kde je tradice poměrně mnohem chudší, šlo s pomocí nových rýmů a asonancí vycházeti na dobrodružný lov fantazie. Nové, nikdy předtím nepoužité rýmy a asonance byly zvláště dobrou udicí na lovení fantazie a nových, nebývalých básnických obrazů. Jak se rodí poetická báseň za pomoci asociativního myšlení a elementárních prvků básnické formy, lze dokázati například na tomto čtyřverší:

A nazváno buď prostou chatrčí
Ó palmy přeneste svůj rovník nad Vltavu
Šnek má svůj prostý dům z nějž růžky vystrčí
a člověk neví kam by složil hlavu

(Vítězslav Nezval: Abeceda)

Z velmi volného přirovnání tvaru písmene A se stříškou vzniká první verš. Asociací chatrče a divošských stanů přeskočí fantazie na rovník a přeje si přenésti jeho klima do našich věčně deštivých krajin. Z rýmu chatrčí – vystrčí se zrodí představa šneka, vystrkujícího růžky z domu, který nosí s sebou. A za pomoci rýmu nad Vltavu – hlavu si vybaví obraznost ubohé lidi bez přístřeší.
Vidíme, že báseň se nezrodila z nějakého předběžného plánu, nýbrž během složitého rozvíjení obraznosti omezované i podporované rýmem.

  • Nezval, Vítězslav: Moderní básnické směry, Československý spisovatel, Praha 1989