Voskovec a Werich: Vest Pocket Revue

Obraz devatenáctý
VŠUDE DOBŘE, DOMA NEJHŮŘE
(Scéna jako v obraze prvním. Uprostřed realisticky provedený pařez. Hudba hraje operní preludování)

SCÉNA PRVNÍ
Houska, pak Ruka

HOUSKA (zadumán vstoupí, zahalen do pláště. Usedne na
pařez a zpívá)

Kde jste, kde jste, zda vrátíte se zpět,
vy krásné dny mých mladých let?
Ach Olgo, já tě měl tak rád...!
RUKA (vstoupí, rovněž zahalen v plaší, a zapěje)
Já konstatuji v basu,
že souboj budu míti zde,
a to v krátkém času.

SCÉNA DRUHÁ
Předešlí, Olga (Olga vstoupí, Kolegové se k ní vrhnou a líbají jí ruce)

OLGA
Ale mládenci! Copak se dnes moderní ženě líbají ruce? Vy jste naivní! Moderní žena sportuje, pracuje v kancelářích jako muži a má ruce k tomu, aby se tak nějak chlapsky rvala se životem, a ne proto, aby jí je muži líbali, to bylo za našich prababiček, ale dnes, ve století elektřiny... vařte plynem, hoši!
HOUSKA (zpívá)
Vařte plynem, kráska dí, srdci to však nevadí!
RUKA (zpívá) Tak mluví bídák plytký,
jenž přítelem mi byl,
já nečiním mu výtky,
chci však, by v souboji se se mnou bil!
OLGA
Co znamená ten romantický zpěv? Co jste se zbláznili?
RUKA A HOUSKA Ano!
Zbláznili jsme se do tebe,
zbláznili jsme se do tebe!
HOUSKA Milko!
RUKA Olgo!
HOUSKA A RUKA Milujeme tě!
OLGA
No, to já přece vím!
OBA
Nuž vol! Jeden či druhý? Kterého z nás?
OLGA
Poslouchejte, kamarádi! Buďte trošku ze svého století. Vždyť já vás také miluji, mám vás ráda oba, co chcete víc? Já nevím – buďme jednodušší! Zahoďme ten falešný pathos a berme život tak, jak je. Poslyšte, já to nedovedu tak říct, víte, ale mám to v sobě... Já mám ráda vás a – jeho. Já vás mám ráda oba. Víte, pochopte to, já jsem z těch žen, co ráno vyskočí z tý postele rovnou do tý tak nějak krásně účelný koupelny a vydrhnu se tím kartáčem do červena. Kluci, já si ty krátký pačesy hodím do týla a vklouznu do toho praktického džempru a vycením ty zuby na ten zdravej vzduch, a jdu se vám s tím životem tak vesele prát!
RUKA
Já nerozumím a rozuměti nechci,
zde tomu však dám zhurta pernou lekci!
OLGA
Co pořád máte?
RUKA A HOUSKA
Souboj, souboj kvůli tobě,
teď mlč, však slzy vyroníš až na mém či jeho hrobě.
ÁRIE
(Na melodii: Toreadore smělý!)
Tož do Stromovky jděme k souboji,
tam zříme hned, kdo se nebojí.
Až dvě břitké rány padnou z pistolí,
Olgo, pak přispěchej, budou z nás mrtvoly,
ach, mrtvoly, dvě budou mrtvoly.
(Odejdou za zvuků hudby. Olga bezradně za nimi)

SCÉNA TŘETÍ
Jossek, Josefka vstoupí

JOSSEK
Tak jsme doma, miláčku!
JOSEFKA
Blažeji, jak jsem blažena.
JOSSEK
Jsme Blažej a Blažena, konečně sami. Než popatř. Jsme v síni, kterou jsem zasvětil své pošetilosti. Moje sbírka zůstane nedokončena, a věř mi, že od té doby, co jsem tě poznal, je mi to jedno. Celý svět jsem objel, abych získal potupný portrét Kvidonův, a přivážím si tebe.... celý svět jsem objel, abych objal tebe, má drahá...

SCÉNA ČTVRTÁ
Předešlí, Kvido (Kvido vstoupí)

JOSSEK
…a Kvidona, s nímž si nyní tak výborně rozumíme.
JOSEFKA
Vítejte nám, Mistře, a odpusťte, že jsem se někdy přenáhlila, a když si nyní vzpomenu, Blažeji, že jedině díky gentlemanství Mistrovu dostals mne neposkvrněnou...
JOSSEK
Ale Pepičko!
KVIDO
Josefko!
JOSEFKA
Ano, přátelé, byla jsem bláhové stvoření, ptáče sotva z hnízdečka vyletší! Já nerozumná myslila, že moje literární láska zboří svět. A vy, Mistře, byl jste tak shovívavý, tak otcovský... Děkuji vám. Vím jistě, že i jménem Blažejovým. Viď, Blažeji?
BLAŽEJ (unesen)
Aaaanooooo!
KVIDO
Neděkujte, přátelé, neděkujte. Jste-li šťastni, budiž vám to přáno. Zel, já se vytratím. Nedosáhl jsem svého cíle. Nemám námětu pro svůj stěžejní román. Musím se plahočit dále nevděčným světem za myšlenkou – s velkým M, která zpracována mým nesmrtelným perem poskytne tisícům duševní skývu.

SCÉNA PÁTÁ
Předešlí, Olga vstoupí s Kolegy

(Kolegové se radují v koutku. Připojí se k nim Jossek s Josefkou)
KVIDO
Jediné, nad čím marně hloubá můj faustovský duch, toť způsob, jak zpracovat odpornou surovinu života v pomyslná vlákna krásna – s velkým K.
OLGA
Mistře, jsem nyní šťastna a chci, aby každý byl šťasten. Slyšte, budu jen citovat: Poesii, odpovídající moderní sensibilitě, může zrodit jedině svrchovaná civilisace. Básníku moderní produktivní práce je k disposici beton, aviatika, rentgenografie i akrobacie.
KVIDO
Nu a?
OLGA
Ó Mistře, kamaráde, buďte inženýrem, pilotem a poetickým klaunem!
KVIDO
Chápu. Učiním ze sebe železobetonový mrakodrap – svrchovaná civilisace. Ze střechy budou startovati vzducholodi a aerobusy – aviatika. Prozářím se ultrafialovými paprsky – rentgenografie. Polezu do nejvyšších pater po zdi – akrobacie. Spadnu – moderní sensibilita.
OLGA
Vzbudí to všeobecné veselí – koruna života, poetismus!!
JOSSEK (k Olze)
Jakže, cože slyším, vy prý vdána?
JOSEFKA (ke Kvidonovi)
Mistře, považte, sňatek v rodině!
HOUSKA
Dovolte, abych vám představil náš manželský troj
úhelník.
RUKA
Nejnovější odrůda mormonství založena!
VŠICHNI
Co je?
OLGA
Je to tak prosté, mí drazí! Měli jsme se rádi tři, tři jsme uzavřeli sňatek. Zde mí dva manželé.
KOLEGOVÉ
Založili jsme mnohomužskou církev, v zahrádce si vypěstujem tykev. Tykev vypučí a vyžene šlahouny, budeme mít dítky, švarné čahouny. Oříšky pak spokojeně drobotině louská Ruka Publius a Sempronius Houska.
(Všichni gratulují trojúhelníku)
KVIDO
Sláva. Zdar! Zdar! Zdar! Nebývalý námět milostného románu nalezen! Sňatek! Napíši román, který
skončí sňatkem.
(Veškerý ensemble vstoupí na scénu, seřadí se u rampy, co hudba hraje: R. Friml: Song of the
vagabond foxtrot)

VŠICHNI (zpívají)
Obecenstvo milé,
už přišla ta chvíle,
kdy se dává dobrou noc.
Proto naposledy
nezlobte se tedy,
že jsme do vás ryli trochu moc.
To se přeci vždycky vyplácí,
ze všeho si dělat legraci,
ze všeho si dělat,
ze všeho si dělat
jenom pustou legraci.

OPONA
Konec


  • Hry Osvobozeného divadla III, Československý spisovatel, Praha 1959